فاسد شدن نزدیک به هزار تن میوه‏ی خشک در تخار
حسيب شريفي حسيب شريفي

نزدیک به هزار تن میوه‏ی خشک ولایت تخار همزمان با فرارسیدن فصل گرما و نبود سردخانه ها در حال فاسد شدن است. تاجران محلی ضمن نگرانی شدید ازاین ناحیه می گویند از نبود بازار فروش داخلی وخارجی ضرر سنگین اقتصادی به تاجران محلی وارد شده است. آنان خواهان بازار یابی از سوی وزارت تجارت افغانستان شده اند، اما وزارت تجارت گفته که برنامه های زیادی را به منظور بازاریابی وحل مشکلات تاجران میوه‏ی خشک جستجو می کنند.

صدها تن میوه‏ی خشک درمارکیت توت باغ  در ولایت تخار بدون راه یافتن به بازارهای داخلی وخارجی انباشته مانده است. تاجران محلی هشدار می دهند در صورتی که تا یک ماه دیگر بازار برای فروش پیدا نکنند؛ ممکن بر اثر گرمای شدید ونبود سردخانه تمامی این میوه های خشک فاسد شوند. این تاجران می گویند افزون بر آن نرخ میوه‏ی خشک  به دلیل  نبود بازار مناسب فروش هم اکنون کاهش قابل ملاحظه یافته و ملیون ها افغانی به تاجران محلی ضرر وارد شده است.

یکی از فروشنده های میوه‏ی خشک در تخار می گوید :« مشکلاتی که در قمست فروش میوه‏ی خشک موجود است عدم بازاریابی بوده، فروش به کندی پیش می رود تجار خارجی کم می آیند وتجار محلی از هرات وکابل هم کم می آیند. ما از دولت واتاق های تجارت خواهش می کنیم که به مشکلات ما رسیدگی کنند. مشکلات زیاد است هیچ سرد خانه وجود ندارد میوه در فصل تابستان کاملا فاسد می شود.»

دراین حال محراب الدین عضو اتاق های تجارت ولایت تخار می گوید تلاش ها برای حل مشکل تاجران میوه‏ی خشک ادامه داشته ودر این زمینه وزارت تجارت واتاق تجارت افغانستان برنامه هایی را روی دست دارند. وی افزود که همچنان ساختمان ذخیره گاه وسردخانه میوه‏ی خشک در ولایت تخار در حال اعمار بوده به زودی کار آن تکمیل ومورد بهر برداری قرار خواهد گرفت.


May 3rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها